! 1 noiembrie 2020
Până pe 1 noiembrie 2020, asociațiile și fundațiile din România trebuie să depună la Ministerul Justiției o declarație privind beneficiarii reali ai organizației.
1. Declarația trebuie întocmită în formă autentică, adică în fața notarului, și trebuie să conțină informații despre:
– membrii asociației/fondatorii în cazul fundației;
– membrii consiliul director;
– persoanele cu funcții executive împuternicite de consiliul director să exercite atribuții care îi aparțin acestuia (spre exemplu directorul executiv al asociației);
– orice altă persoană desemnată să exercite controlul asociației, dacă nu se încadrează deja în categoria membrilor.
2. Declarația trebuie să conțină pentru fiecare persoană dintre cele de mai sus următoarele date de identificare: numele, prenumele, data nașterii, codul numeric personal, seria și numărul actului de identitate, cetățenia, domiciliul sau reședința – art. 7, alin. (2), lit. c^2) din OG nr. 26/2000.
3. Declarația se depune anual până pe data de 15 ianuarie, termenul de 1 noiembrie fiind o excepție pentru anul 2020 – primul în care această procedură trebuie realizată. De asemenea, declarația trebuie redepusă ori de câte ori intervine o modificare în rândul beneficiarilor reali, adică persoanele menționate mai sus la pct. 1 – art. 34^4, alin. (3) și (4) din OG nr. 26/2000.
4. Este suficient ca în fața notarului să meargă o singură persoană, desemnată în acest scop de către consiliul director al asociației – art. 34^4, alin. (2) din OG nr. 26/2000.
5. Sancțiunea nedepunerii declarației este:
– la prima abatere: amendă între 200 și 2500 de lei;
– la a doua abatere: amendă între 500 și 5000 de lei;
– demararea procedurii de dizolvare, dacă în 30 de zile de la a doua abatere nu se depune declarația – conform art. 34^5 din OG nr. 26/2000.
Termenul de depunere s-a prelungit până la 01.11.2020.
Recomandăm asociațiilor Kolping să ia legatura cu biroul notarial din localitate (sau din localitățile limitrofe) pentru a solicita lista documentelor ce vor fi necesare notarului pentru întocmirea declarației.
Pași pentru completare, autentificare și depunerea declarației benficiarilor reali ai ONG-urilor:
- Consiliul director adoptă o hotărâre prin care împuternicește o persoană să întocmească o declarație autentificată la notar privind beneficiarii reali ai organizației.
- Persoana desemnată completează declarația (model atașat) precizând funcția pe care o ocupă în cadrul asociației, împreună cu datele de identificare a fiecăruia.
- Persoana desemnată va merge la notar cu hotărârea și copiii după documenetele de indentitate ale membrilor cu drept de vot și cu documentele în original ale organizației.
- Notarul va redacta și autentifica declarația beneficiarilor reali care se depune fie la Registratura Ministerului Justiției, fie prin poștă, plic cu valoare declarată și confirmare de primire la adresa: Ministerul Justiției, Serviciul de comunicare și relații cu clienții, Str. Apolodor Nr.17, sector 5, București
Monica Munteanu